Kunstneren Kjell Munch – 90-årsmarkering

I 2013 markerte vi at husets 2. generasjon Munch ville ha fyllt 90 år med en kunstutstilling. Kjell Munch (1923–2003) ble født på Blommenholm og vokste opp på Munchs pensjonatskole (som var navnet fra 1912–1945). Oppveksten og tilhørigheten til stedet var svært viktig for Kjell gjennom hele livet. Han bestemte seg for at bygningene og tomten måtte forbli en del av området og leve inn i fremtiden. Så med vilje, snekkerkunnskap og tid fikk han rennovert, etterisoliert, utsmykket og lokalene til næringsdrivende.

Samtidig som han alltid fant en ledig kveldsstund i sitt atelier («Prestens vognskjul»). Der tente han opp i parafinovnen (nå har vi en varmepumpe) og skar til ulike grener og listverk til de artigste trerelieffer. Det begynte med grener fra hagen. Disse ble satt sammen til blomstermotiver og rare dyr. Etterhvert begynte han å legge farge på flatene. Og flere eventyrlige skikkelser og steder kom til syne. Da oppussingen av Villa Fredheim ble mer omfattende begynte han å bruke avkapp fra listverk. En trekant og en firkant blir fort et lite hus.

Kanskje var det hans arbeid med kirkebelysning, da han var ansatt ved tegnekontoret til Christiania Glasmagasin og Høvik Lys, som inspirerte til relieffene. I løpet av arbeidslivet var han omkring i utallige norske kirker. På bilturer i Norge var det selvsagt å dra innom prestegården og spørre etter nøkkel til kirken og kanskje en omvisning. Selvom få av motivene til Kjell Munch er religiøse, selvom mange har en underfundig og filosofisk undertone, så er den tredimensjonale stilen som en moderne versjon av en barokk altertavle.

Under oppussing av sidebygget falt Kjell Munch ned fra stigen. Det var én siste spiker, som fremdeles står der uspikret, som lurte han opp på stigen og han glemte at sikringsplanken var lagt bort for kvelden. Knoklene i begge føttene ble pulverisert, men han klarte likevel å gå korte strekk. Mitt minne, som datter og barn, var at han i en lang periode ikke kunne være i atelieret. Da rigget han seg til inne, sammen med meg, og tegnet store, vidunderlige og eventrylige tegninger.

Utstillingen i 2013 var på sommeren. Etter denne måtte atelieret ryddes for få en oppgradering. Dette gav mulighet for å leie ut lokalet og det ble etterhvert tatt i bruk som fotostudio. Det passet fint, for Kjell Munch var også reklamefotograf og tok bilde av brukskunsten til sine kollegaer, som Willy Johansson, Benny Motzfeldt, Jonas Hidle, Gerd Slang mfl., på vegne av ulike publikasjoner.

Previous
Previous

Berge / Straube / Swane

Next
Next

Blommenholm i 100 år